Svenska producenter och kanaler letar ständigt efter nästa stora, breda komedi. Gamla strukturer utmanas och "reglerna” för vad en komediserie kan vara har förändrats i grunden. Gränsen mellan komedi och drama har mer eller mindre suddats ut och genren har breddats rejält. Det syns kanske tydligast i streamingtjänsterna Netflix och HBO:s utbud, men även traditionella kanaler som SVT och TV4 har börjat att tänka nytt. Men hur hittar man dessa nytänkande idéer?
Samarbete ska föda starka manusidéer
Grundtanken i Manusfabriken Comedy Series Lab är att programidéer och nya författarkonstellationer ska växa fram i samarbete.
För att lyckas med detta valdes efter en ansökningsprocess 15 manusförfattare ut till Comedy Series Lab för att i formen av en idéworkshop se hur komedin som genre kan inspireras av nya trender och tänka nytt. Många av författarna har tidigare arbetat med kända komediserier som Welcome to Sweden, Halvvägs till Himlen, Starke Man med mera.

Författarna fick tillsammans spåna fram ett antal grundkoncept som sedan bearbetades vidare i mindre grupper. Resultatet blev fem helt nya komediserie-idéer som är redo att tas vidare till produktionsbolagen.
Ett flertal av serierna som utvecklas under dagarna kommer även att pitchas vid TV Drama Vision på Göteborg Film Festival inför bolag, kanaler och publik.
- Det var mycket skratt och fin kreativ stämning. Både bra och mindre bra idéer kom fram, så som det ska vara när man arbetar i labb-form. Det krävdes ett hårt arbete och de 15 deltagarna arbetade mycket koncentrerat, berättar Niclas Ekström, ansvarig projektledare på Manusfabriken som arrangerade dagarnas script lab.
- Det var väldigt tydligt att författarna var vana att komma upp med idéer snabbt, värdera dem och genast bearbeta dem. Många uttryckte att den stora behållningen var att få arbeta tillsammans med andra begåvade manusförfattare.
Vad är det som skapar ett framångsrikt tv-serie manus?
- Tid och trender är en viktig del av processen. Om man t ex skulle startat Solsidan nu, hade den varit lika framgångsrik? Troligtvis inte, säger Niclas Ekström. - En serie måste anknyta till den ton och stämning som råder i samhället i övrigt för att få genomslag.
- En annan viktigt del är karaktärernas relationer. Vi jobbar främst utifrån dessa delar; arena, relationer och händelser. Under labbet bygger författarna vidare på varsitt spår kring detta.
Vad kan man stöta på för problem i den här slaget av script labs?
- Som i alla kreativa sammanhang är det viktigt att det är högt i tak. Alla medverkande är professionella och i detta kan ligga en låsning i att man har en förutbestämd bild av vad bolagen och kanalerna söker. En annan sak som är viktigt att förtydliga är upphovsrätt och ägande. Om idéerna kommer från gruppen, vem äger konceptet? Vi kände därför att det var mycket viktigt att idéerna tillhör författarna gemensamt.
Varför väljer Manusfabriken att annordna detta?
- Vårt uppdrag på Manusfabriken är att skapa fler professionella produktioner och fler uppdrag åt västsvenska manusförfattare. Genom detta samarbete kommer flera koncept tas fram och vi binder samtidigt relationen med produktionsbolag och kanaler närmare.

Manusfabriken Comedy Series Lab sponsras av Anagram, Nexiko, Art & Bob Television, StellaNova Film, Brain Academy samt Kulturakademin i Göteborg.