Svenska producenter och kanaler letar ständigt efter nästa stora, breda komedi. Samtidigt pågår ett skifte inom komedigenren. Amerikanska förlagor från HBO och Netflix går mot ett personligt berättande som sätter dramat snarare än humorn i centrum. Gamla strukturer utmanas och "reglerna” för vad en komediserie kan vara, har förändrats i grunden. Även den breda komedin behöver inspireras av nya trender och våga tänka nytt.
"Genom vårt script lab vill vi hitta nya former för att ta fram det som är sant, gediget och framförallt roligt," säger Niclas Ekström, projektledare för Manusfabriken.
"Vår ambition är att skapa en idéworkshop där fokus ligger på författarna och där nya programidéer och nya författarkonstellationer kan växa fram i samarbete."
Script Labbet kommer pågå under två dagar och hållas på Lindholmen Science Park och ca 12 författare kommer väljas ut att delta. Coacher för labbet är Niclas Ekström och Erik Ahrnbom.
Ett flertal av serierna som utvecklas under dagarna kommer att pitchas vid TV Drama Vision på Göteborg Film Festival inför bolag, kanaler och publik.
Manusfabriken Comedy Series Lab sponsras av Anagram, Nexiko, Art & Bob Television, StellaNova Film, Brain Academy samt Kulturakademin i Göteborg.