Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen lindholmen 2 travel info

Vägen till det perfekta manusrummet

Under Audiovisual Days höll Manusfabriken tillsammans med Centrum för Dramatik Syd ett rundabordssamtal och en paneldiskussion om hur man skapar ett perfekt writers room - och hur ett flertal författare kan skapa en tv-serie tillsammans. Specialgäst var manusförfattaren och redaktören Jesper Harrie, som arbetat med bland annat Solsidan, Bonusfamiljen och nu senast Fartblinda.

Det produceras tv-serier som aldrig förr i Sverige. Streamingtjänster som Viaplay, Cmore och Netflix har dragit igång en boom inom tv-industrin vilket har skapat en hög efterfrågan på kunniga manusförfattare som har förmågan att arbeta tillsammans i olika redaktioner.

Men hur gör man egentligen när man ska skriva en lång tv-serie med många avsnitt och många författare? Hur behåller man visionen? Hur får man alla att dra åt samma håll? Jesper Harrie, som arbetat som manusförfattare sen mitten av 90-talet, tycker att det viktigaste är att alla i redaktionen har tydliga roller och att alla medarbetare ska känna sig lyssnade på.

Han berättar om hur lång och gedigen processen att skriva en säsong av Solsidan är. Manusen skrivs i många versioner innan de går till inspelning.  Att ge rätt sorts feedback på författarnas manus är därför oerhört viktigt. Är kritiken för otydlig eller för spretig är det lätt att författaren hamnar fel. Därför behövs det en stark redaktör som har översikt över hela serien, och vägleder arbetet. Under arbetet bjuds många gånger seriens skådespelare in för att bidra till manusprocessen. Det här dock ganska ovanligt i de flesta svenska tv-produktioner.

Under panelsamtalet deltog även manusförfattaren Karin Aspenström, Niclas Ekström och Kjersti Ugelstad. Niclas Ekström, som nyss arbetat som huvudförfattare tillsammans med Kjersti Ugelstad på tv-serien ”Maskineriet”, tog upp missuppfattningen som många nybakade manusförfattare lider av, att de inte inser att tv-författandet i mångt och mycket är en kollektiv process. Han tycker också viktigt att påpeka att de flesta yrkesverksamma manusförfattare skriver för serier eller format som de själva inte är upphovsperson till.

Själva överlämningen av manusen till regissör och produktion var också något som diskuterades. Hur ska manusförfattarnas vision skyddas när nya människor ska ta över processen? Jesper Harrie efterlyste så kallade tone-meetings, vilka är vanliga i USA, där manusförfattarna och regissörerna gemensamt går igenom manusen för att säkerställa att man behåller en enhetlig ton och stil.

Alla deltagarna i panelen var helt eniga i att bättre writers room är en förutsättning för att svenska tv-draman ska klara av konkurrensen från internationella serier.  Vi måste ha bättre dialog mellan de olika yrkesfunktionerna, särskilt mellan regi och manus, menade Jesper Harrie.
 

Se hela samtalet på K-play